EuroVelo 13 jeb “Dzelzs priekškara maršruts” bija viens no centrālajiem akcentiem pieredzes apmaiņas vizītes laikā Liepājā. Pirmajā dienā maršruta dibinātājs Mihaels Kramers (Michael Cramer) sniedza prezentāciju par tā vēsturi un kultūras nozīmi, savukārt projekta partneri devās praktiskā velobraucienā pa EuroVelo 10 un 13 posmu no Liepājas līdz Bernātiem. Šajā posmā 2024. gadā izbūvētais jaunais gājēju un velosipēdistu ceļš gar valsts autoceļu A11 ir ievērojami uzlabojis velobraucēju drošību.

Otrajā dienā dalībnieki iepazina vēl vienu maršruta posmu Karostā – bijušajā Liepājas militārajā ostā –, kur pilsēta attīsta plašu veloinfrastruktūras tīklu, lai veicinātu dzīves kvalitāti un mobilitāti šajā apkaimē. Vizītes laikā tika arī atklāts Eiropas Padomes kultūras maršruta sertifikāta apzīmējums pie Karostas cietuma, kas ir viens no nozīmīgākajiem militārā mantojuma objektiem maršrutā.

Eiropas Padomes kultūras maršruts

Izejot cauri Liepājai un stiepjoties vairāk nekā 550 kilometru garumā gar Latvijas piekrasti, EuroVelo 13 – Dzelzs priekškara maršruts ir vienīgais EuroVelo maršruts Latvijā, kas ieguvis Eiropas Padomes kultūras maršruta statusu. Šis statuss tika piešķirts 2019. gadā, uzsverot maršruta kultūrvēsturisko nozīmi Eiropas līmenī.

Kultūras maršruta zīmes izvietotas pie svarīgākajiem militārā mantojuma un tūrisma objektiem, tostarp Irbēnes radioteleskopa Kurzemē. Jaunā zīme Karostas cietumā īpaši akcentē Liepājas nozīmi kultūras tūrismā un tās vietu kopīgajā Eiropas 20. gadsimta vēsturē. Tā kalpo arī kā kvalitātes zīme, palīdzot piesaistīt starptautiskos tūristus, finansējumu un atbalstu ilgtspējīgai reģiona attīstībai.

Infrastruktūras labās un sliktās prakses

Konsultatīvā partnera – Eiropas Riteņbraukšanas federācijas (ECF) – vadībā projekta partneri dokumentēja gan veiksmīgās prakses, gan izaicinājumus maršrutā, īpašu uzmanību pievēršot klimata noturībai, pieejamībai un drošībai. Šeit ir dažas no galvenajām atziņām:

Veloceliņš ir pilnībā atdalīts no brauktuves, starp to un ceļu izveidojot koku joslu. Šis risinājums nodrošina visaugstāko drošības līmeni gan velobraucējiem, gan gājējiem.

Posmos, kur velojosla izvietota gar brauktuvi, tā ir skaidri atzīmēta ar platu baltu līniju un lielām velo piktogrammām, uzlabojot redzamību un drošību.

Lielās ielas tramvaja līnijas rekonstrukcijas laikā veiksmīgi ieviesti ilgtspējīgi risinājumi, piemēram, starp tramvaja sliedēm ieklāts zāliens, nevis bruģis. Tas palielina zaļo zonu un palīdz samazināt pilsētas siltumsalas efektu. Tomēr puķu kastes ir novietotas pārāk tuvu veloceliņam, apdraudot tā lietotājus.

Daudzos posmos veloceliņi ir pasargāti ar dabisko ēnu, ko nodrošina lieli koki, padarot braucienu patīkamāku un komfortablāku pat karstās, saulainās dienās.

Pieredzes apmaiņas vizītes dalībnieki augstu novērtēja arī Liepājā pieejamo velonovietņu daudzumu un kvalitāti.

Eksperti arī norādīja uz vietām, kur nepieciešami uzlabojumi, piemēram, nelīdzenām vai raupjām seguma virsmām, kas var radīt drošības riskus, neskaidriem maršruta norādījumiem un puķu kastēm ar asām malām, kas novietotas pārāk tuvu veloceliņam.

Par projektu CycleRight

Projekts CycleRight tiek īstenots INTERREG EUROPE programmas ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējumu. Tā mērķis ir uzlabot politikas instrumentus, kas veicina ilgtspējīgu pilsētu mobilitāti, daloties ar labās prakses piemēriem starp astoņiem partneru reģioniem. Iegūtā pieredze tiks apkopota Veloceļu klimata noturīgas un iekļaujošas plānošanas vadlīnijās (Climate Resilient and Inclusive Planning Cycling Guide).

Šis raksts atspoguļo tikai autoru viedokli. INTERREG EUROPE programmas iestādes nav atbildīgas par to, kā šī informācija var tikt izmantota.

Informāciju sagatavoja:
Eiropas Riteņbraukšanas federācija (ECF), projekta CycleRight konsultatīvais partneris. Saite uz oriģinālo rakstu:  https://www.interregeurope.eu/cycleright/news-and-events/news/assessing-liepajas-cycling-infrastructure-along-eurovelo-13