Projekta partneru tikšanās Šoproonā, Ungārijā, 2024. gada oktobris

Projekta īstenošanas pirmajā pusgadā ir notikušas vairākas vērā ņemamas aktivitātes – projekta atklāšanas sanāksme, koordinācijas grupas sanāksme un veikta Kurzemes reģiona analīze par velosatiksmes infrastruktūru un riteņbraukšanu, kā arī noticis pirmais pieredzes brauciens uz Šopronu Ungārijā. Par to visu detalizētāk zemāk.

Projekta atklāšanas sanāksme notika 2024. gada 10. jūnijā tiešsaistes formātā, kurā sapulcējās projekta partneri, lai pārrunātu pirmajā pusgadā veicamos saturiskos un administratīvos darbus.

Viens no projekta svarīgiem gala rezultātiem ir Kurzemes plānošanas reģiona politikas instrumenta jeb attīstības programmas pilnveidošana. Šī dokumenta pārskatīšanā un aktualizēšanā, liela nozīme ir dažādu ieinteresēto pušu iesaistei, tādēļ projekta vajadzībām tika izveidota Koordinācijas darba grupa, kurā ir pārstāvētas četras nozīmīgākās nacionāla līmeņa institūcijas mobilitātes jomā (Satiksmes ministrija, Latvijas valsts ceļi, Latvijas Dzelzceļš, Autotransporta direkcija), astoņas Kurzemes plānošanas reģiona vietējā līmeņa pašvaldības, kā arī Latvijas Zaļo ceļu asociācija, ņemot vērā šīs organizācijas plašo pieredzi zaļo ceļu un velo maršrutu attīstībā Latvijā. Kopā Koordinācijas grupā darbojas ___ pārstāvji. 2024.gada 27.septembrī notika pirmā šīs grupas sanāksme, kurā dalībnieki tika iepazīstināti ar projektu, tā aktivitātēm, bet lielākā daļa sanāksmes bija veltīta veiktajai analīzei par velosatiksmes infrastruktūru un riteņbraukšanu Kurzemes reģionā. Diskusijas daļā uzmanība tika veltīta tādām tēmām kā droša un nepārtraukta velosatiksmes infrastruktūra, pieejamie finanšu resursi, institūciju sadarbība, mobilitātes punktu izveide un citas tēmas.

Ņemot vērā projekta mērķi – uzlabot velosatiksmes politiku projekta partnera reģionos, īstenojot pieredzes apmaiņas pasākumus un mācību vizītes partneru reģionos visā Eiropā, 2024.gada 1.-2.oktobrī, notika pirmais pieredzes brauciens uz Šopronu Ungārijā. Braucienā devās Latvijas Zaļo ceļu asociācijas un Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvji, kā arī Latvijas valsts ceļu speciālists. Pieredzes brauciena pirmās dienas saturiskā programma bija cieši saistīta ar trīs valstu pārrobežu situāciju multimodālā transporta jomā (Ungārija, Austrija, Slovākija), prezentējot gan Bratislavas (Slovākija), gan Budapeštas (Ungārija) pilsētu pieredzi ilgtspējīgas mobilitātes plānošanā un ieviešanā, tai skaitā velotransporta attīstībā, gan arī iepazīstinot ar starpvalstu darbu pārrobežu mobilitātes attīstīšanā Bratislavas apkārtnē (pilsēta robežojas ar Austriju).

Otrajā dienā bija iespēja iepazīties ar Ungārijas Velotūrisma asociācijas īstenotu nacionāla mēroga iniciatīvu bērniem un jauniešiem (BringásVándor – Explorer Bike Camp), kuru atbalsta Ungārijas Valsts sekretārs un kuras lielāko daļu finansiāli nodrošina valsts. Šīs iniciatīvas ietvaros bērniem un jauniešiem ir iespēja vasaras mēnešos piedalīties septiņu dienu velo brauciena nometnē un pilnveidot dažāda veida prasmes (velo braukšanu dažādos laikapstākļos, velo apkopšanas, neliela velo remonta, ceļošanas pieredzes, komunikācijas un citas). Šīs iniciatīvas īstenošanai asociācijai ir 1400 velosipēdu parks un 200 aktīvi gidi, kuri pavada jauniešus. Būtiskākais šīs iniciatīvas pienesums ir bērnu un jauniešu iepazīstināšana ar riteņbraukšanu un ilgtermiņā paradumu maiņa arī ikdienā.

Papildus jau minētajam, pieredzes braucienā bija iespēja iepazīties ar Zagrebas Universitātes prezentētu CycleRAP metodoloģiju ceļu un veloinfrastruktūras drošības novērtēšanai un ar digitālu drošas riteņbraukšanas infrastruktūras novērtēšanas rīku (Safer Cycling Routes Toolkit (SCRT)), kas ir izstrādāts SABRINA[1] projekta ietvaros (Interreg Danube Transnacional Programme). Noslēgumā bija noorganizēts velo brauciens ~10 km garumā līdz Fertē-Hanšāgas nacionālajam parkam (Fertő-Hanság National Park) pa EiroVelo  13 velomaršrutu. Šajā vietā projekta partneri tika iepazīstināti ar riteņbraukšanas piedāvājumu cilvēkiem ar īpašam vajadzībām, kā arī kopumā ar aktivitātēm ekotūrismā cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

[1] Safe Cycling Routes Toolkit: https://sabrina-scrt.eu/scrt/

Projekts CycleRight tiek īstenots INTERREG EUROPE programmas ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējumu.

Informāciju sagatavoja:
Inguna Tomsone
Projekta vadītāja
Kurzemes plānošanas reģions