Projekta CycleRight ietvaros Eiropas Riteņbraukšanas federācija (ECF) kopā ar projekta partneriem identificē un popularizē labās prakses piemērus drošas, iekļaujošas un klimata pārmaiņām noturīgas veloinfrastruktūras izveidē. Nesenās pieredzes vizītes Boloņā laikā viens no spilgtākajiem piemēriem bija EuroVelo 7 – “Saules maršruta” posms starp Osteria Nuova un Mirandola. Šis 46 km garais posms demonstrē veiksmīgu Eiropas nozīmes transporta investīciju un veloinfrastruktūras integrāciju, vienlaikus atbalstot tūrismu un ikdienas mobilitāti lauku teritorijās.
Šis EuroVelo 7 posms Itālijas Emīlijas-Romanjas reģiona ziemeļos tika pabeigts 2021. gadā. No kopējā 46 km garuma 32 km izbūvēti uz neizmantotas dzelzceļa līnijas, bet pārējie – galvenokārt izmantojot vietējos un servisa ceļus. Kopējās izmaksas sasniedza 5 miljonus eiro. Apmēram divas trešdaļas (27 km) atrodas Boloņas metropoles teritorijā, bet posma ziemeļu daļa sniedzas Modenas provinces robežās. Daļa maršruta izmanto esošos vietējos ceļus, kuros ātruma ierobežojums ir 30 km/h.

TEN-T un EuroVelo sinerģijā
Ātrgaitas dzelzceļa līnija no Boloņas uz Veronu ir daļa no transeiropas transporta tīkla (TEN-T). Līnija tika būtiski modernizēta laikā no 2002. līdz 2009. gadam. Tā vietā, lai vienkārši papildinātu esošo vienas sliedes līniju, tika izbūvēta jauna līnija paralēli, vietām līdz 40 m attālumā. Šādai pieejai bija divas priekšrocības – vecā līnija palika ekspluatācijā būvniecības laikā, un tika ieviesti modernāki tehniskie risinājumi un augstāki drošības standarti.
Kad jaunā līnija tika pabeigta un vilcienu satiksme pārcelta uz to, radās iespēja veco trasi pārbūvēt par veloceļu. “Šis projekts ir ideāls piemērs sinerģijai starp TEN-T infrastruktūras darbiem un veloinfrastruktūru: izmaksu ziņā efektīvi un atbalsta ilgtspējīgu mobilitāti. Ņemot vērā, ka jaunajā TEN-T regulējumā ir vairākkārtīgi atsauces uz veloinfrastruktūru un tiek popularizēta šāda labā prakse, mēs sagaidām, ka līdzīgas pieejas tiks izmantotas arī citos infrastruktūras projektos,” uzsver Agathe Daudibon, ECF EuroVelo un velotūrisma direktore.

Tūrisms vai ikdienas mobilitāte? Abi!
Šis veloceļš ir iezīmēts kā EuroVelo 7 – “Saules maršruta” posms, bet vienlaikus tas ir arī Boloņas metropoles velotīkla “Bicipolitana Bolognese” daļa. Tūrisma braucienā tas ļauj pietuvoties Ziemeļkāpam vai Maltai par 46 km, bet vietējiem iedzīvotājiem tas ir ērts ikdienas maršruts, lai nokļūtu līdz tuvākajai stacijai vai kaimiņu ciemam. Maršrutam ir loģisks izvietojums bez liekiem līkumiem, un ceļmalās attīstās tūrisma pakalpojumi.
San Giovanni in Persiceto stacijā pat darbojas “Bed and Bike” hostelis, kas pielāgots velotūristiem. Plānots, ka atlikušo 10 km posma pabeigšana starp Boloņu un Osteria Nuova vēl vairāk palielinās maršruta nozīmi ikdienas mobilitātē. Pašlaik ir izveidots pagaidu maršruts starptautiskajiem velotūristiem, bet nākotnē tas tiks nomainīts pret tiešāku un kvalitatīvāku savienojumu caur Calderara di Reno, Boloņas lidostas ziemeļu mežu zonu un Reno upes dabisko koridoru.

Būvniecības un uzturēšanas nozīme
Ne viss ir “saulaini” arī uz Saules maršruta. Trīsslāņu segums, kas sākotnēji tika uzskatīts par videi draudzīgu un izturīgu, jau pēc četriem gadiem sāk uzrādīt nolietojuma pazīmes. Pēc vairākiem izmēģinājumiem dažādās Itālijas vietās šāda tehnoloģija vairs netiek izmantota, jo radījusi daudz tehnisku problēmu.
Uzturēšana ir vēl viens liels izaicinājums. “Diemžēl nacionālie normatīvi neregulē veloinfrastruktūras uzturēšanu – nav noteikts, kas par to ir atbildīgs, un nav paredzēti specifiski finansējuma avoti. Tā kļūst par sistēmisku problēmu: tiek investēta publiskā nauda, bet pēc tam infrastruktūra netiek pienācīgi uzturēta,” skaidro Catia Chiusaroli, Boloņas metropoles mobilitātes plānošanas biroja vadītāja.
Saules maršrutā tiek izmēģināti starpinstitūciju uzturēšanas risinājumi: pašvaldības atbild par ikdienas uzturēšanu, Boloņas metropole – par ārkārtas uzturēšanas darbiem, bet uzraudzību veic ārēja kompānija. Kā pirmais šāda veida sadarbības modelis tas vēl prasa uzlabojumus, lai nodrošinātu savlaicīgākus un koordinētākus risinājumus.