ES izglītības, mācību, jaunatnes un sporta programma Erasmus + 2014.-2020. gadam
Projekts “Komunikācijas prasmes veiksmīgai sadarbībai”
Nr. 2019-1-LV01-KA104-060316
Komunikācijas prasmes ir vienas no pamatprasmēm. Tas nozīmē, ka tās ir vajadzīgas ne vien politiķiem, žurnālistiem un pedagogiem, bet visdažādāko profesiju pārstāvjiem. Kurzemes plānošanas reģions (KPR) ir organizācija, kura apvieno reģiona pašvaldības un pārstāv to intereses nacionālā un starptautiskā līmenī. Administrācijas speciālisti (telpiskās attīstības plānotāja, sociālo pakalpojumu eksperte, izglītības eksperte, remigrācijas koordinatore, juriste, sabiedriskā transporta tīkla plānotāji, uzņēmējdarbības centra darbinieki, projektu vadītāji) katrs savā jomā konsultē pašvaldību speciālistus, dažādas pieaugušo mērķgrupas, piedalās lēmumu pieņemšanas procesos. Kurzemes “Gudras attīstības” stratēģija akcentē radošumu, inovāciju un elastību. Taču riskus attīstībai veido reģionā izplatītās sociālās īpatnības – neuzticēšanās, individuālisms, maza iesaiste un sadarbība, noslēgtība. Visi šie faktori lika meklēt jaunas iespējas pilnveidot KPR speciālistu komunikācijas prasmes, lai mērķtiecīgāk iesaistītu sadarbībā organizācijas, pašvaldību speciālistus un kopienu pārstāvjus. Šai nolūkā tika sagatavots projekta pieteikums Erasmus + mobilitātes programmai “Komunikācijas prasmes veiksmīgai sadarbībai” (Nr. 2019-1-LV01-KA104-060316).
Mobilitātes programma sniedz iespēju mācīties starptautiskā vidē, izvēloties piemērotus kursus. Pārskatot dažādos piedāvājumus, tika izvēlēti kursi “Komunikācijas prasmes Eiropas skolotājiem”, kurus īsteno Portugāles mācību centrs “Learning Together”. Taču mācības iesākās pavisam citādi nekā plānots un iecerēts. Plānos iejaucās pandēmija ar ceļošanas ierobežojumiem. Līdz ar to intensīva sadarbība bija jāuzsāk jau pirms mobilitātes. Tā bija sadarbība ar VIAA speciālistiem, lai konsultētos par iespējām veikt izmaiņas projektā, kā arī sadarbība ar Portugāles uzņemošo partneri. Pārliecinājāmies, cik liela nozīme ir uzticamam partnerim. Portugāļu projekta koordinatori regulāri informēja par situāciju valstī, par pasākumiem, kurus viņi veic, lai mācību vide būtu droša, par iespējām izmainīt kursu datumus. Rezultātā tika pieņemts lēmums, ka uz mācībām dodamies klātienē 2021.gadā no 20. – 25.jūnijam. Nākamo projekta posmu iezīmēja trīs KPR speciālistu sadarbība, kuras devās mobilitātē. Bija jāizprot prasības un noteikumi ieceļošanai Portugālē, jāspēj orientēties netipiskās situācijās lidostās, jāatrod, kur Porto pilsētā var veikt Covid testu un jārisina citi jautājumi. Tā bija kopīga mācīšanās darbībā.
Uzsākot kursus, iepazināmies ar pārējiem dalībniekiem, kuri bija ieradušies no Spānijas, Horvātijas, Čehijas un Bulgārijas, kopumā bijām 16 dalībnieki. Mācības Erasmus + mobilitātē atšķiras ar to, ka pasniedzēja piedāvātais saturs veido vien pusi no mācību ieguvumiem. Otra puse ir ieguvumi no komunikācijas ar mācību dalībniekiem, sadarbības un pieredzes apmaiņas. Kursos bija daudz jādarbojas praktiski, veicot uzdevumus grupās. Harizmātiskā skolas direktore no Horvātijas, apņēmīgās sieviešu atbalsta organizācijas pārstāves no Čehijas, radošie spāņu kolēģi un draudzīgās bulgāru skolotājas – iepazīšanās un sadarbība ar viņiem lika daudzas lietas izvērtēt no cita skatu punkta, pārņemt jaunas idejas un mācīties uzņēmību. Jo uzņēmība ir arī komunikācijas pamatā.
Ikdienā, gatavojoties pasākumiem, mēs visvairāk uzmanības pievēršam prezentācijas sagatavošanai. Cenšamies iekļaut visu svarīgo informāciju, pielikt bildes, kas pašiem saistās ar skaistām atmiņām. Mācoties kursos, novērtējām, ka prezentācija ir vairāk vajadzīga runātājam nekā klausītājiem. “Slaidi ir miruši”, – saka latviešu režisors Viesturs Meikšāns. Patiešām, prezentācija ir kā tāds drošības spilvens, ka neko neaizmirsīsim, ka būs, kur ieskatīties, un sliktākajā gadījumā jau klausītāji paši var izlasīt. Portugālē mums piedāvāja noskatīties videosižetu ar publisku uzstāšanos, kuram bija pāri par miljons skatījumu. Mums vajadzēja vērot un analizēt, kas tad piesaista uzmanību šai runai. Tur nebija prezentācijas, nebija arī lapiņas rokā, runātājs nešokēja ar skandaloziem atklājumiem, bet vienkārši dalījās domās. Mēs sapratām, ka publiskai runai svarīgi ir:
- atklāt sāpi – kas man ir svarīgi, par ko es pārdzīvoju, ar ko es gribu dalīties;
- runāt par to, kas ir klausītāju pieredzē, viņiem saprotams un tuvs;
- runāt vienkāršā valodā un nelietot specifisku terminoloģiju;
- izvērst domu ar piemēriem un atteikties no vispārinājumiem;
- nesniegt gatavas atziņas un pamācības, tā vietā – likt domāt līdzi, nonākt pie atziņām pašiem;
- iesaistīt klausītājus ar jautājumiem vai aicinājumu veikt darbības;
- izmantot humoru – likt klausītājiem pasmaidīt ar joku, smieklīgu gadījumu.
Tik vienkārši un tik grūti. Viens no amizantiem uzdevumiem kursos bija veidots pēc kluso telefonu principa. Viens dalībnieks, citiem neredzot, parādīja otram noteiktas ķermeņa kustības. Otrajam tās bija jāatkārto nākošajam un tā līdz galam. Protams, kustībām dzīvās ķēdītes sākumā un beigās nebija vairs nekādas līdzības. Bet tas uzskatāmi demonstrē, cik lielā mērā mēs spējam uztvert otru, cik saprotams mums ir tas, ko viņš piedāvā, un cik rūpīgiem mums ir jābūt, lai tiktu saprasti. Rūpējoties par prezentējamo informāciju, mēs zaudējam fokusu uz klausītājiem un zaudējam viņu uzmanību. Izpratni par otra vajadzībām sekmē koučinga vingrinājumi. Darbojoties pāros, mums bija jāuzklausa kolēģa problēma un jāuzdod risinājuma meklēšanai noderīgi jautājumi, atturoties ieteikt gatavus padomus. Šādā sarunā daudz labāk saproti otra vajadzības un saproti, kā ar viņu vajadzētu runāt. Un, protams, radošums. Arī bez tā nav iespējama veiksmīga komunikācija un sadarbība. Iziet no ierastajiem domāšanas rāmjiem, pasniegt sevi jaunā veidolā – pilnīgi noteikti tas izraisa apkārtējo interesi un vēlmi ieklausīties. Kursu noslēgumā katram dalībniekam bija jāsagatavo neliela runa – ne garāka par piecām minūtēm. Tēma – brīvi izvēlēta, kas pašam liekas saistoša. Šīs uzstāšanās bija lieliskas – ar patiesu attieksmi, atvērtību, ieinteresētību savā klausītājā. Un katrs runātājs saņēma kolēģu atsauksmes – kas īpaši patika, kādas metodes tika veiksmīgi izmantotas. Šādu vienkāršu runas treniņu ir iespējams veikt katrā nelielā kolektīvā pašu spēkiem. Jo atgriezeniskā saite un refleksija sniedz ne mazāku ieguldījumu prasmju pilnveidē kā teorētiska lekcija. Un mēs visi zinām, ka pieaugušie mācās no pieredzes. Mums tiešām paveicās projektā gūt ne tikai noderīgas atziņas par komunikāciju, bet arī baudīt komunikācijas procesu Erasmus + mobilitātē.
Informāciju sagatavoja:
Dr.paed. Ingrīda Muraškovska
Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas izglītības eksperte
m.t. +371 22195600