Projekts “Riteņbraukšanas politikas uzlabošana, koncentrējoties uz klimata noturību, pieejamību un drošību” (CycleRight)
Velosipēdistu skaita pieaugums ES un tā iemesli
Pēdējos gados velosipēdistu skaits Eiropas Savienībā ir strauji audzis, ko veicinājuši vairāki faktori. Pārmaiņas iedzīvotāju paradumos pandēmijas laikā, kā arī kohēzijas fonda ieguldījums 2,3 miljardu eiro apmērā velosatiksmes infrastruktūrā 2014.–2020. gada periodā ir ievērojami veicinājuši šo tendenci. Taču pilsētās transports joprojām rada ceturtdaļu CO2 emisiju, un 69% ceļu satiksmes negadījumu notiek tieši pilsētu teritorijās, kas uzsver nepieciešamību attīstīt labi izveidotu un savienotu veloinfrastruktūru, nodrošinot drošas alternatīvas transportam.
Klimata pārmaiņu tiešā ietekme un pielāgošanās izaicinājumi
Klimata pārmaiņu tiešā ietekme radījusi jaunus izaicinājumus pilsētvides infrastruktūras attīstībā. Pēdējos gados ir kļuvuši aktuāli jautājumi par to, kā integrēt velosatiksmes attīstību pilsētu zilajā un zaļajā infrastruktūrā, kā arī kā mazināt pilsētu siltuma salas efektu, vienlaikus īstenojot šos attīstības projektus.
Velosatiksmes pieejamība visiem iedzīvotājiem
Paredzēts, ka ES ir vairāk nekā 100 miljoni cilvēku ar dažāda līmeņa funkcionāliem traucējumiem, kā arī ir jāņem vērā citu neaizsargātu sociālo grupu, tostarp senioru un sieviešu, vajadzības. Projekts pievēršas jautājumam par to, kā velosatiksmes plānošana varētu efektīvi reaģēt uz šīm prasībām, nodrošinot pieejamu un drošu infrastruktūru visiem.
Mērķis un sadarbība projektā CycleRight
Lai risinātu iepriekš minētos izaicinājumus, projekta CycleRight ietvaros ir izveidota dažādu pilsētu un reģionālo partneru sadarbība. Projekta mērķis ir uzlabot politikas instrumentus, kas veicina ilgtspējīgu pilsētu mobilitāti zema oglekļa emisiju ekonomikas sasniegšanai, daloties ar labās prakses piemēriem un zināšanām par klimatnoturīgu, pieejamu un drošu velo infrastruktūru. Šīs atziņas tiks integrētas partneru organizāciju darbībā, un tās būs pieejamas Interreg Europe politikas mācību platformā, kā arī Eiropas Riteņbraukšanas federācijas izstrādātajā klimatnoturīgas un iekļaujošas veloplānošanas rokasgrāmatā.
Starpreģionālās mācības un nākotnes finansējuma izmantošana
Starpreģionālas mācību aktivitātes projektā ļaus efektīvāk izmantot plānotos 3,2 miljardus eiro 2021.–2027. gada kohēzijas politikas periodam, kā arī izmantot papildu iespējas, ko piedāvā Atveseļošanas un noturības mehānisms.
Partneri un sadarbības organizācijas
- Vadošais partneris: Rietumpanonas reģionālās un ekonomiskās attīstības sabiedrība/ West Pannon Regional and Economic Development Public (Ungārija)
- Projekta partneri: Eiropas Riteņbraukšanas federācija (Beļģija), Boloņas metropoles pilsēta (Itālija), Latvijas Zaļo ceļu asociācija (Latvija), Dienvidrietumu Oltenijas reģionālā attīstības aģentūra (Rumānija), Blekinges administratīvā padome (Zviedrija), Livorno province (Itālija), Piekarpatas reģions (Polija), Deinzes pilsēta (Beļģija)
- Projekta asociētie partneri: Valsts pārvaldes un reģionālās attīstības ministrija (Ungārija), Kurzemes plānošanas reģions (Latvija)
- Sadarbības partneri: Ungheni pilsētas pārvalde (Moldovas Republika), Nevalstiskā organizācija Biciklo.me (Melnkalne)
Kurzemes plānošanas reģions projektā CycleRight
Kurzemes plānošanas reģions piedalās projektā CycleRight kā asociētais partneris. Projekta ietvaros Kurzemes plānošanas reģions pārņems labās prakses piemērus un zināšanas par klimatnoturīgas, pieejamas un drošas veloinfrastruktūras attīstību, kas veicinās zema oglekļa emisiju ekonomikas īstenošanu un ilgtspējīgu pilsētu mobilitāti. Šīs zināšanas tiks izmantotas, lai atbalstītu un sekmētu Kurzemes reģiona attīstību, pielāgojot tās vietējiem apstākļiem un iekļaujot reģionālā attīstības plānošanā. Tāpat Kurzemes plānošanas reģions koncentrēsies uz to, lai iegūtās atziņas integrētu savā ikdienas darbībā un plānošanā, tādējādi veicinot ilgtspējīgas un pieejamas transporta infrastruktūras attīstību, kas būs pieejama gan vietējiem iedzīvotājiem, gan dažādām sociālajām grupām.
Fakti un informācija
Programma: INTERREG EUROPE