EE-LV00057 – Zaļie dzelzceļi II

No 11. līdz 12. septembrim “Zaļie dzelzceļi II” projekta partneri tikās Hāpsalu dzelzceļa un sakaru muzejā. Klātienē tika iepazīts muzejs, stacijas ēkas unikalitāte, kā arī to ieceri atjaunot lokomotīvi, lai tā būtu pieejama cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Dzelzceļa un sakaru muzejs atrodas kokgriezumiem rotātajā un historisma stilā celtajā Hāpsalu stacijas ēkā un stacijas teritorijā. Stacijas ēkai ir neparasti garš, segts perons (213,6 metri), kas ticis pielāgots cara lokomotīves sastāva garumam. Tas ir garākais koka perons pasaulē, kurš atrodas zem jumta! Pirmais pasažieru vilciens Hāpsalu pienāca 1904. gadā, pēdējais – 1995. gadā. Tagad ēkā iekārtots muzejs, autoosta un ēkas agrākās restorāna telpas (atvērta tipa) tiek piedāvātas dažādām svinībām, pat laulību ceremonijām. Lai muzeja eksponāti būtu pieejamāki cilvēkiem ar kustību traucējumiem, muzejs iesaistījies projektā ar mērķi – padarīt pieejamu vienu no lokomotīvēm.  Muzejs izgatavojis velo drezīnu, ar kura tehniskajiem parametriem mums bija tā iespēja iepazīties un vēlāk arī to izmēģināt.

Otrā diena tika aizvadīta ar projekta tehnisko pusi saistītos jautājumos – tūrisma materiālu tehniskie parametri, dizaina pielāgošana cilvēkiem ar redzes traucējumiem, mājas lapas pielāgošana cilvēkiem ar daļēju vai pilnīgu redzes zudumu, izstāžu plānu izstrāde. Kā arī katram no pilotu risinājumu ieviesējiem tika dota iespēja pastāstīt par paveikto un pārējiem projekta partneriem –  sniegt padomus to pilnveidei. Šajā projektu uzsaukumā kopīga projekta partneru iesaiste ir viens no priekšnosacījumiem veiksmīgai projekta īstenošanai. Pilotrisinājumus pēcāk pārņems un pielāgos savai situācijai un īstenos citi projekta partneri. Tāpēc arī Kurzemes plānošanas reģions un Dienvidkurzemes novada pašvaldības pārstāvji šobrīd darbojas kopīgi ar parteriem no Latvijas un Igaunijas, lai vēlāk šos risinājumus ieviestu pirmajā Zaļo dzelzceļu maršrutā Kurzemē “Liepāja – Pāvilosta”!

Projekts “Zaļie dzelzceļi II” tiek īstenots Igaunijas – Latvijas Pārrobežu programmas ietvaros. Tā vadošais partneris ir Latvijas zaļo ceļu asociācija un projekta īstenošanā iesaistījušies partneri no Latvijas un Igaunijas: Kurzemes plānošanas reģions, Dienvidkurzemes novada pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Valmieras novada Pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība, Mulgi pašvaldība, Valgas pašvaldība, Mustvee pašvaldība, Haapsalu un Läänemaa muzejs, Igaunijas Dzelzceļa muzejs.

Vairāk informācijas par Zaļajiem dzelzceļiem Latvijā varat uzzināt šeit – www.greenrailways.eu/izvelies-zalo-celu

Vairāk par Igaunijas – Latvijas pārrobežu sadarbības programmu: www.estlat.eu

Projekta vadītāja:

Aija Neilande
+371 26 147 139
aija.neilande@kurzemesregions.lv