2024. gada 4. decembrī Nurmuižā norisinājās Kurzemes plānošanas reģiona un Kurzemes Tūrisma Asociācijas organizētais seminārs „Cik eksportspējīgs ir Kurzemes tūrisms?”, kurā piedalījās vairāk nekā 60 tūrisma nozares pārstāvju. Pasākuma mērķis bija izprast Kurzemes tūrisma eksporta iespējas un ilgtspējas nozīmi.

 

Pieredzes apmaiņas vizītes trešajā dienā, 28. novembrī, dalībnieki apmeklēja Lindesnes bāku, kas ir vecākā un vistālāk uz dienvidiem esošā bāka Norvēģijā, atrodoties Lindesnes ragā – pašā kontinentālās daļas galā. Šī bāka, kurā gaisma pirmo reizi iedegta 1656. gadā, ir ne tikai vēsturisks orientieris, bet arī svarīgs tūrisma objekts, kas darbojas visa gada garumā un piesaista apmeklētājus pat nesezonā.
Lasīt vairāk par Lindesnes bāku: https://lindesnesfyr.no

Eksportspējas tūrisma izaicinājumi un iespējas

Semināra pirmajā daļā biznesa augstskolas „Turība” docents un Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas valdes priekšsēdētājs Ēriks Lingebērziņš uzsvēra, ka tūrisms kļūst arvien sadrumstalotāks. Viens ceļotājs vienā ceļojumā iegādājas daudzveidīgus pakalpojumus, kas rada vajadzību pārorientēties no kompleksajiem piedāvājumiem uz individuālu pieeju. Lingebērziņš aicināja uzņēmējus saprast savas iespējas un tās apvienot ar reģiona vērtībām un specifiku, jo Latvijas tūrisma nozare var augt, tikai izmantojot eksporta tirgus potenciālu.

„Latvijas tūrisma tirgus apjoms ir ierobežots, un ilgtermiņa izaugsmi var nodrošināt tikai, sadarbojoties un eksportējot pakalpojumus,” norādīja Lingebērziņš. Viņš arī izcēla ārvalstu tūristu gatavību maksāt augstāku cenu par pakalpojumiem, ja tie ir kvalitatīvi un autentiski.

Domājot par eksporta tirgiem, svarīgs uzdevums ir saprast, uz ko katrs tūrisma uzņēmējs fokusējas, kas ilgtermiņā ļautu gūt labumu.

Tāpat Ēriks Lingebērziņš ieteica arī katram uzņēmējam saprast savas iespējas, apvienot tās, un, svarīgākais – izprotot, kā šīs iespējas apvienojas ar pārstāvēto novadu jeb teritoriju.  Uzsvars lika arī uz savas mērķauditorijas noteikšanu, kā arī izpratnes veidošanu par informācijas izplatīšanas kanāliem.

Digitālā pieejamība un galamērķu vadība

Turpinājumā Kurzemes plānošanas reģiona un Vidzemes augstskolas pārstāvis Andris Klepers aicināja semināra dalībniekus pievērst uzmanību sava piedāvājuma atspoguļojumam digitālajā vidē. Viņš uzsvēra, ka „katras trīs stundas galamērķī rada jaunu vajadzību pēc pakalpojuma”, tāpēc ir svarīgi paildzināt tūristu uzturēšanos reģionā un palielināt izdevumus, vienlaikus respektējot vietējās vērtības.

Seminārā tika prezentētas galamērķu pārvaldības organizāciju funkcijas, tostarp nepieciešamība pēc sadarbības konkurences apstākļos, kas var veicināt ārzemju tirgu noturēšanu un vietējo produktu autentiskuma uzsvēršanu.

Vārmes veiksmes stāsts

Semināra otrajā daļā Vārmes iedzīvotāju padomes priekšsēdētājs Artūrs Palsāns dalījās pieredzē par brīvprātīgu iesaisti jaunu tūrisma produktu radīšanā. Viņš ilustrēja Vārmes ciema panākumus, veidojot apskates objektu karti, kas papildināta no 8 līdz pat 28 vietām, attīstot tūrismu, balstoties uz vietējās kopienas vienotu vīziju.

„Mērķtiecīga plānošana un vietējās identitātes veidošana ir pamats veiksmīgam tūrisma attīstības stāstam,” atzina Palsāns, mudinot uzņēmējus nebaidīties no jauniem izaicinājumiem un meklēt iespējas sadarboties.

Secinājumi un iedvesma

Seminārā tika uzsvērta digitālās pieejamības nozīme un autentiskuma izkopšana kā tūrisma panākumu atslēga. Pasākuma dalībnieki guva iedvesmu gan individuālajai izaugsmei, gan reģionālajai sadarbībai, kas sekmē tūrisma eksportspēju un ilgtspējīgu attīstību.

Noslēgumā Andris Klepers vadīja interesantu grupu darbu ar diskusijām un darba uzdevumiem, kas lika katram aizdomāties par to, kas Kurzemes tūrisma kontekstā ir mūsu visu plusi, kas mīnusi, un kā varam esošo situāciju uzlabot, ceļot gaismā arī kādas idejas, kas radušās dienas laikā.

Pasākums tika īstenots ar Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada programmas “Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība” atbalstu. Seminārs ir daļa no Kurzemes plānošanas reģiona iniciatīvas “Baltijas-Ziemeļvalstu pieredzes apmaiņa ilgtspējīga tūrisma veicināšanā”.