Liepājā aizvadīts starptautisks ar velo jomu saistīts pieredzes apmaiņas pasākums, kas notika šī gada 17. un 18. jūnijā. Kopumā pasākumā piedalījās 61 dalībnieks, pārstāvot gan projekta partnerus no 11 dažādām Eiropas valstīm, tai skaitā vadošo projekta partneri no Ungārijas un konsultatīvo projekta partneri Eiropas Riteņbraukšanas federāciju (European Cyclists fedration – ECF), kā arī dažādu institūciju pārstāvjus no Latvijas.

Divu dienu programma ietvēra dažāda veida aktivitātes – dalīšanos ar pieredzi, praktiskus velo braucienus un velo infrastruktūras novērtēšanu Liepājā un ārpus tās, Eiropas Padomes Kultūras ceļa zīmes atklāšanu pie Karostas cietuma, kā arī ciešāku savstarpējo kontaktu veidošanu.

Pasākumu atklāja Liepājas valstspilsētas mērs G.Ansiņš un aicināja šī projekta velo ekspertus sniegt savu vērtējumu par Liepājas pilsētā izveidoto 63 km velo infrastruktūru un ar to saistītiem jautājumiem. Vienlaikus G.Ansiņam bija atkalredzēšanās ar Eiro velo13 velomaršruta “Dzelzs priekškara ceļš” izveidotāju Mihaelu Krāmeru (Michael Cramer).

Pirmās dienas pasākuma programma ietvēra ne tikai ar riteņbraukšanu saistītus jautājumus, bet daudz plašāku skatījumu, t.i., 2024.gadā Eiropas Komisija Liepājai ir piešķīrusi klimatneitrālas un viedas pilsētas misijas zīmi un pilsētas mērķis ir laika periodā no 2006. līdz 2030.gadam samazināt oglekļa dioksīda emisijas par 80% un līdz 2050.gadam kļūt par klimatneitrālu pilsētu. Šajā sakarā vairāki Liepājas valstspilsētas pārstāvji dalījās pieredzē par dažādiem pasākumiem, kas tiek īstenoti, lai sasniegtu šo mērķi, tai skaitā par ilgtspējīgas transporta sistēmas attīstību, jo transporta izmeši veido pusi no visām CO2 emisjām. Liepājas pilsētas arhitekts savā prezentācijā uzmanību veltīja veloinfratruktūras attīstības gaitai pilsētā (no 500 metriem 2007.gadā līdz 63 km 2025.gadā un par plānotiem 90 km 2030.gadā), iegūtajai pieredzei, raksturojot labos un ne tik labos piemērus, kā arī sniedza informāciju par populārām velo inciatīvām un iedzīvotāju paradumu maiņu pārsēžoties no privātajiem transporta līdzekļiem uz velosipēdu.

Pasākuma turpinājumā īpašais viesis Mihaels Krāmers (Michael Cramer) iepazīstināja ar starptautiskā EuroVelo13 “Dzelzs priekškara (Iron Curtain Trail) maršruta izveidošanas vēsturi un kultūras mantojuma nozīmi. Mihaels Krāmers ir EuroVelo13 maršruta izveidotājs Eiropā. Latvijas Zaļo ceļu asociācijas pārstāvis iepazīstināja ar zaļo ceļu jeb bijušo dzelzceļa līniju attīstību un, balstoties uz Vidzemes pieredzi, uzsvēra, ka zaļie ceļi var būt daļa no EuroVelo13 velomaršruta un nodrošināt drošāku velobraucēju pārvietošanos (pretēji velomaršrutam gar valsts nozīmes autoceļu, kur nav nodalīta velojosla). Zaļo ceļu veloaktīviste Ilze Amerika dalījās aizraujošā pieredzē par pārgājienu organizēšanu pa zaļo dzelzceļu vientuļām dāmām un vientuļiem kungiem, lai unikālā veidā svešinieki savstarpēji iepazītos.

Pirmās dienas otrajā daļā notika praktisks velo izpētes brauciens pa starptautisko EuroVelo13 maršrutu Liepājas pilsētas robežās un ārpus tās, virzienā uz Bernātiem. Jānorāda, ka 2024.gadā izbūvētā gājēju un velobraucēju infrastruktūra gar valsts galveno autoceļu Liepāja-Lietuvas robeža (Rucava) (A11) ietilpst starptautiskajā EuroVelo13 velomaršrutā un tās izveide ir būtiski uzlabojusi velobraucēju drošību, jo veloceļš ir nodalīts no autoceļa A11.

Otrās dienas rītā dalībnieki tika iepazīstināti ar bijušās rūpnīcas “Liepājas metalurgs” teritoriju un pašlaik tajā notiekošajiem ielu un veloceļu izbūves darbiem, kas ir daļa no “Liepājas Industriālā parka” izveides. Projekta partneri atzinīgi novērtēja jau projektēšanas stadijā pārdomāti veidoto veloceļu infrastruktūru astoņām jaunām ielām, kuras daļēji jau varēja apskatīt dabā.

Dienas īpašais notikums bija Eiropas Parlamenta Kultūras ceļa zīmes (Cultural Route of the Council of Europe certification) atklāšana pie nozīmīga, pasaules mērogā atpazīstama militārā mantojuma objekta Karostas cietums, kas atrodas EuroVelo13 maršrutā. Zīmes atklāšanā piedalījās Mihaels Krāmers (Michael Cramer), kurš ir Eiro velo13 velomaršruta izveidotājs, kā arī projekta konsultatīvā partnera “Eiropas Riteņbraukšanās federācijas” pārstāvji (European Cyclists Federation), kā arī Liepājas valstspilsētas pašvaldības pārstāvji.

Liepājai cauri vijas starptautiskais velotūrisma maršruts Eiro Velo 13 “Dzelzs priekškara ceļš”, kas ir vienīgais no visiem Eiro Velo maršrutiem, kam piešķirts Eiropas Padomes Kultūras ceļa statuss. Šis statuss apliecina maršruta īpašo kultūrvēsturisko nozīmi Eiropas mērogā un veicina militārā mantojuma un citu vēsturiski nozīmīgu objektu atpazīstamību.

Eiro Velo 13 “Dzelzs priekškara ceļš” tika sertificēts kā Eiropas Padomes Kultūras ceļš 2019. gadā, un šobrīd Latvijā tas stiepjas vairāk nekā 562 kilometru garumā gar visu piekrasti. Kultūras ceļa zīmes tiek izvietotas pie nozīmīgiem objektiem, kas saistīti ar militāro mantojumu un tūrisma piedāvājumu – piemēram, Kurzemē pie Irbenes radioteleskopa. Liepāja ar savu bagāto vēsturisko mantojumu ir būtiska šī maršruta sastāvdaļa, un Karostas cietums ir viens no izteiksmīgākajiem piemēriem, kas uzskatāmi atspoguļo Eiropas 20. gadsimta vēstures sarežģīto mantojumu. Zīmes uzstādīšana šeit iezīmē gan Liepājas ieguldījumu kultūras tūrismā, gan arī tās piederību kopīgajai Eiropas vēsturiskajai telpai. Šī zīme ir arī kvalitātes rādītājs, kas palīdz piesaistīt starptautisku uzmanību un finansējumu, kā arī veicina ilgtspējīgu reģionu attīstību.

Arī otrajā dienā projekta partneri devās praktiskā velo izpētes braucienā pa starptautisko EuroVelo13 maršrutu Karostā un novērtēja Liepājas ieguldījumu velo infrastruktūras attīstībā.

Abu dienu pasākums noslēdzās ar “Eiropas Riteņbraukšanās federācijas” pārstāvju vadītu darba grupu, kurā projekta partneri sniedza izvērtējumu un ieteikumus par EuroVelo13 infrastruktūru Liepājā.

Īsumā:

  • Divu dienu pasākums norisinājās Interreg Europe projekta “Riteņbraukšanas politikas uzlabošana, koncentrējoties uz klimata noturību, pieejamību un drošību” jeb Cycle Right (Nr. 02C0450) ietvaros;
  • Projekta partneris Latvijā ir biedrība “Latvijas Zaļo ceļu asociācija” un asociētais partneris – Kurzemes plānošanas reģions
  • Projekta ietvaros Kurzemes plānošanas reģions ir izveidojis Koordinācijas grupu par mobilitātes jautājumiem, kurā ir iesaistīti pārstāvji no Kurzemes plānošanas reģiona pašvaldībām, valsts institūcijām (LR Satiksmes ministrija, Latvijas valsts ceļi, Latvijas dzelzceļš, Autotransporta direkcija), Latvijas Zaļo ceļu asociācijas un citām sabiedriskām organizācijām. Koordinācijas grupa ir izveidota ar mērķi veicināt sadarbību, viedokļu un pieredzes apmaiņu starp dažādiem pārvaldes līmeņiem un iesaistītajiem mikromobilitātes jautājumos.

Plašāka informācija par projektu: www.interregeurope.eu/cycleright; https://kurzemesregions.lv/projekti/transports-un-mobilitate/cycleright/

Vairāk informācijas par Eiro Velo 13 un Eiropas Padomes Kultūras ceļu Vidzemes tūrisma asociācijas mājas lapā https://www.vidzeme.com/eirovelo13 .

 

Inguna Tomsone

Cycle Right projektu koordinatore un Kurzemes plānošanas reģiona pārstāve

e-pasts: inguna.tomsone@kurzemesregions.lv