Pieredzes apmaiņas vizīte Kurzemē
Šajā, 2025. gada, vasarā no 1. līdz 3. jūlijam Kurzemē pieredzes apmaiņas braucienā uzņēmām Nordplus projekta “Mācīties pieņemt zaļākas izvēles pieaugušo ikdienas dzīvē” (plašāk par projektu šeit: Mācīties pieņemt zaļākas izvēles pieaugušo ikdienas dzīvē ) vadošā partnera Kauņas izglītības inovāciju centra (Kauno Švietimo inovaciju centras) pārstāves – centra direktores vietnieci Gintu Tarankieni un centra metodiķi Oksanu Anikiejevu.
Pieredzes apmaiņas vizītes galvenais mērķis bija iepazīt labās prakses piemērus Kurzemē, kā pieaugušie var iesaistīties un ko darīt, lai apgūtu “zaļās” prasmes un ieviestu tās savā dienas rutīnā. Savukārt izglītotāji, iepazīstot šos piemērus un uzklausot stāstus, var izveidot un iekļaut savās izglītības programmās un projektos jaunas un inovatīvas metodes, “zaļā” dzīvesveida jomā.
Pieredzes apmaiņas vizīti sākām 1. jūlijā Kaltenes klubā, kur tikāmies ar Rojas ostas pārvaldnieku, jūrnieku, zinātnieku Jāni Megni, kurš stāstīja un rādīja savu pētījumu par “spoku” tīkliem Baltijas jūrā, demonstrējot paša veidotos video un daloties ar savu pieredzi kā praktizējošs akvalangists, kurš personīgi pēta un meklē risinājumus, lai attīrītu jūru, pasargātu jūras faunu no bojāejas “spoku” tīklos. Tāpat Jānis pastāstīja par Interreg Igaunijas-Latvijas programmas projektu “Coreel” (plašāk par projektu šeit: COREEL ), kurā viens no partneriem ir arī Kurzemes plānošanas reģions un projektā Jānis piesaistīts kā šīs jomas eksperts, kur lieti noder viņa zināšanas un pieredze.
Pēc tam iepazināmies ar Gundegu Balodi, “Kaltenes kluba” vadītāju un muzeja galveno speciālisti, un uzklausījām viņas stāstu gan par Kalteni, gan par “zaļajām” prasmēm, gan “zaļajām” aktivitātēm, rūpējoties par piekrastes tīrību un saudzēšanu. Gundega stāstīja par Latvijas Vides izglītības fonda ikgadēju ekspedīciju gar Baltijas jūras krastu “Mana jūra”, kurā aktīvi iesaistās gan vietējie Kaltenes iedzīvotāji, gan citi interesenti, lai atbrīvotu liedagu no dažādiem atkritumiem. Šīs akcijas laikā ne tikai vāc atkritumus, bet organizētāji izglīto dalībniekus gan par piekrastes dabu, gan zemūdens dzīvotnēm – augiem, putniem, dzīvniekiem-, un stāstot par piekrastes atkritumu monitoringu. Ne velti Kaltenes jūrmalu 2023. un 2024. gadā atzina par tīrāko pludmali Latvijā.
Pēc interesantajiem stāstiem un diskusijām, apskatījāmies arī „Kaltenes klubā” izveidoto ekspozīciju, muzeja atklāto krājumu „Zvejniecība”, devāmies neliela pastaiga gar jūru, kur varējām pārliecināties par tīro un sakopto liedagu, kā arī izbaudīt kārtīgu vēja pūtienu un vasaras sauli.
Nākamās divas dienas pavadījām Liepājā un Dienvidkurzemes novadā.
2. jūlijā tikāmies Liepājas pilsētas Izglītības pārvaldes Izglītības attīstības un metodiskā atbalsta centrā, kur vizītes dalībnieki iepazinās ar centra vadītāju Daci Gedroviču, kura stāstīja ciemiņiem par centra darbību un galvenajām aktualitātēm. Centra Personības izaugsmes un pilnveides nodaļas vadītāja Agnese Lejniece dalījās ar savu pieredzi un centra veiksmes stāstiem īstenojot pieaugušo izglītību – pieaugušo neformālās izglītības balva “Saules laiva”, Senioru izaugsmes akadēmija, “Pieaugušo izglītības dienas Kurzemē”, izglītojošās ikdienas aktivitātes un notikumi pieaugušajiem, sadarbība ar KPR un citām pašvaldībām, citiem sadarbības partneriem, pievēršot īpašu uzmanību arī “zaļajām” prasmēm.
Tā pat jaunumi un aktualitātes no Liepājas pašvaldības attīstības un projektu nodaļas, par ko dalībniekiem stāstīja nodaļas vadītāja Līva Vilciņa, runājot gan par sadarbības iespējām Baltijas reģionā, gan kā izvēlēties mūsdienās aktuālas tēmas, kā reaģēt uz pieaugušo vajadzībām un veicināt iedzīvotāju “zaļo” prasmju apgūšanu.
Un vēl pirms pusdienām par zaļajām prasmēm, par zaļo domāšanu un dzīvesveidu vizītes dalībniekiem stāstīja biedrības “Radi Vidi Pats” pārstāve Ieva Ignatova. Biedrības galvenais mērķis ir veicināt Latvijas sabiedrības ilgtspējīgu attīstību, kultūras un vides izglītību caur jauniešu un pieaugušo mūžizglītību un līdzdalību sabiedriskajos procesos (plašāk par biedrību šeit: Radi vidi pats). Ieva dalījās ar praktiskiem piemēriem par biedrības “zaļajām” iniciatīvām un aktivitātēm, rādot pasākumos fiksētos fotomirkļus, stāstot par idejām un sasniegtajiem rezultātiem un diskutējot ar dalībniekiem par pozitīvo ietekmi uz iedzīvotāju attieksmes un rīcības maiņu viņu ikdienā.
Pēcpusdienā viesojāmies Liepājas Izglītības pārvaldes Zinātnes un izglītības inovāciju centra Dabas mājā (plašāk lasi šeit: Zinātnes un izglītības inovāciju centrs ), ne tikai iepazīstot vietu, kur bērni, jaunieši un ikviens interesants aizraujošā un saistošā veidā var izpētīt dabas procesus, bet arī devāmies izzinošā izbraucienā Liepājas ezerā un piedzīvojām neaizmirstamu izglītojošu piedzīvojumu ar dabas izziņas un pētniecības peldlīdzekli “AkvaLab Liepāja”. Baudījām dabu caur pētniecību.
Pieredzes apmaiņas vizītes trešajā, pēdējā, dienā galvenais apskates objekts bija Liepājas RAS (vairāk šeit: Liepājas RAS ), kur iepazināmies ar teritoriju, uzzinājām par uzņēmuma darbību un “zaļajām” iniciatīvām, piemēram, grāmatu un augu apmaiņas punkts, “krāmu kambaris”, izglītojošās nodarbības un meistarklases bērniem un jauniešiem, biogāzes un saules enerģijas izmantošanu. Un, protams, apmeklējām arī nenovērtēto lietu muzeju, kur varējām ne tikai pētīt ekspozīcijas priekšmetus, bet atcerēties arī savu bērnību, kad dažus no tiem lietoja mūsu vecāki, dažus redzējām pie saviem vecvecākiem. Šis muzejs ir unikāls ar to, ka ekspozīcija izveidota no lietām un priekšmetiem, ko cilvēki izmetuši atkritumos, kā arī ar to, ka visi eksponētie priekšmeti ir aptaustāmi un izmēģināmi darbībā.
Pieredzes apmaiņas vizītes noslēgumā dalībnieki no Kauņas izglītības inovāciju centra atzina, ka šīs trīs dienas Kurzemē bija ļoti vērtīgas un izglītojošas, ka šajās dienās bija daudz interesantu tikšanos un aizraujoši stāsti. Redzētais, uzzinātais un piedzīvotais motivēs strādāt ar iniciatīvām par “zaļo” prasmju iekļaušanu pieaugušo izglītībā, veicinot to apgūšanu un to pielietošanu ikdienas dzīvē.
Šī bija projekta otrā un noslēdzošā aktivitāte, taču sadarbība ar Kauņas izglītības inovāciju centru Kurzemes plānošanas reģionam turpināsies, lai jau šogad uzsāktu nākošā Nordplus projekta pieaugušo izglītības apakšprogrammā īstenošanu. Par projekta aktivitātēm un notikumiem ikviens varēs sekot līdzi mūsu mājas lapā, sadaļā projekti izglītības mapē.
Paldies par vērtīgo pieredzi ikvienam, kurš pieredzes apmaiņas vizītes laikā stāstīja, rādīja un diskutēja par “zaļajām” prasmēm un par to, kā ikviens no mums var iesaistīties, lai popularizētu “zaļo” dzīvesveidu un domātu un darītu “zaļi”.
Uz tikšanos citos projektos un pieaugušo izglītībā Kurzemē!
Informāciju sagatavoja:
Agnese Lāce
Reģionālā izglītības koordinatore, Nordplus projekta “Mācīties pieņemt zaļākas izvēles pieaugušo ikdienas dzīvē” vadītāja